top of page

הטוב הרע והמכוער (או "הקל, הקשה והמורכב"), גרסת פיתוח עסקי-מוניציפאלי

בפוסט הקודם כתבתי על פיתוח עסקי-מוניציפאלי, ועל כך שהוא מוכוון בעיקר להגדלת הכנסות הרשות, בגישה עסקית ממוקדת תוצאות.

אבל כשניגשים לקדם פיתוח עסקי ברשות מקומית, קיים ספקטרום די רחב, וחשוב שנדע איפה אנחנו ממוקמים עליו. ככל שהרשות מתקדמת יותר, סביר שהיא תמצא את עצמה בחלק ה"מורכב" של הספקטרום.

נרחיב:

בקצה אחד של הספקטרום - פיתוח עסקי "קל" ברשות מקומית – איתור נכסים מניבים שבבעלות הרשות על מנת למצות מהם את פוטנציאל ההכנסות.

הבעיה היא שהמקרה הקל הוא גם המקרה הנדיר. לפי דו"ח של מבקר המדינה מ-2019, רק ל-23% מהרשויות יש נכסים מניבים בבעלותן, ואותם נכסים הניבו בסך הכל 140 מליון ₪ (0.38% מסך ההכנסות העצמיות של אותן רשויות). בקיצור – אפשר להמשיך לחפש את המטבע מתחת לפנס, אך ככל הנראה משם לא תצמח הישועה.

אבל תחת הכותרת "קל" נכנסות גם פעולות נוספות שבהן באמת הכסף על הרצפה - התייעלות כלכלית, חסכון בהתקשרויות שונות, ניהול נכסים (כאשר השלב הראשון הוא ביצוע סקר נכסים), סקר ארנונה, מיצוי זכויות ותביעות שונות. תתפלאו, בתוך המערכת יש המון כסף שאפשר למצות (מבלי שנזדקק להגיע לצעדי התייעלות כגון הפחתת סטנדרט שירות או לפיטורים).

ועדיין – ניתן להניח שאם הרשות שלכם מתפקדת ומסודרת יחסית – לא יהיה לכם מנוס אלא לחפש הזדמנויות לפיתוח עסקי בחלק השני של הספקטרום, החלק הקשה יותר – מקרים שבהם צריך לממש פוטנציאל כלכלי.

לדוגמא: פיתוח איזור תעשיה או מסחר, קידום תב"עות, ניצול 20% מקרקע חומה לבניית שטחי מסחר, קידום פרוגרמות לצרכי ציבור שיאפשרו הפקעות, הקמת מערכות פוטו-וולטאיות על מבני ציבור, שיפוץ נכסים, הוספת זכויות בנייה, ועוד.

הפוטנציאל הכלכלי קיים ונמצא שם, צריך רק לממש אותו. הדרך לשם יחסית ידועה, אך מן הסתם היא יותר קשה. וכמובן שאי אפשר להתעלם מכך שלרוב - בשביל לממש את הפוטנציאל צריך גם להשקיע כסף. דבר שכשלעצמו יכול להוות חסם.

החלק השלישי הוא המורכב, ובו אנחנו הולכים אל הלא נודע, אל מה שכשמו כן הוא - "פיתוח עסקי". פה הסיפור הוא לא רק למצות ולממש פוטנציאל, אלא גם לייצר את הפוטנציאל הכלכלי בעצמכם או להצמיח אותו ולפתח הזדמנויות חדשות שלא היו קיימות עד היום.

לשם כך נדרשת יכולת להכיר מגמות לאומיות ואף עולמיות משתנות במגוון תחומים, להגיב בזריזות ותוך כדי מוכנות לקחת סיכונים. תהליכים כמו: הצרחת קרקעות או תב"עות, הקמת תאגיד אנרגיה עירוני, יצירת אקו-סיסטם שמאפשר שיתופי פעולה עסקיים, יזמות בנייה. כל אלו דוגמאות לפיתוח עסקי שיכול להוביל לתוצאות משמעותיות ביותר עבור הרשות ולפיתוח עסקי בר קיימא.

נכון, הדרך היא ארוכה, אבל השמיים הם הגבול (ומה רשות מקומית צריכה כדי לצח את החלק המורכב? על כך בפוסט הבא..)

אז איפה הרשות שלכם נמצאת בספקטרום הפיתוח עסקי-מוניציפאלי? עדיין באיזור הקל, או שכבר התחלתם לגרד את האיזור המורכב?


הקישור לפוסט המלא בפייסבוק:




Comments


bottom of page